Een van de issues uit de schaduwrapportage (para
4) is dat het sinds 2015 voor belangenorganisaties moeilijker is geworden om
namens een groep burgers naar de rechter te stappen bij schending van hun
rechten door de overheid. De Hoge Raad besliste toen namelijk dat wanneer
burgers ook een individuele klacht kunnen indienen bij de (bestuurs)rechter, NGO’s
niet over diezelfde zaak een procedure kunnen aanspannen bij de burgerlijke
rechter. De Hoge Raad volgde de argumenten van het ministerie van binnenlandse zaken. Eerder had de Hoge Raad hetzelfde al bepaald in een civielrechtelijke
zaak. Dat lijkt misschien juridische
haarkloverij, maar dat is het niet. Vooral voor gemarginaliseerde en
gestigmatiseerde groepen is het nu veel moeilijker om op te komen voor hun
rechten. Zij durven vaak niet zelf naar de rechter te gaan vanwege het stigma,
uit angst voor negatieve sociale of andere gevolgen of omdat ze de kennis en de
middelen niet hebben. Dan is het belangrijk dat NGO’s en bijvoorbeeld
vakbonden, namens hen kunnen opkomen voor hun rechten.
Illegale registratie van
sekswerkers
Een actueel voorbeeld is de illegale
registratie van sekswerkers door bijvoorbeeld Groningen. De Eerste Kamer heeft
verplichte registratie van sekswerkers afgewezen vanwege privacybescherming.
Maar Groningen stelt het toch verplicht. PROUD, de vakbond van sekswerkers, wil
hiertegen namens de Groningse sekswerkers een proces aanspannen. De kans is
echter groot dat de (civiele) rechter PROUD niet ontvankelijk verklaart met het
argument dat de betrokken sekswerkers zelf maar een klacht moeten indienen.
Maar dat betekent dat zij zich met naam en toenaam bekend moeten maken, iets
wat de meeste sekswerkers nu juist niet willen vanwege het stigma. Je krijgt
dan dus de rare situatie dat om hun privacy te beschermen ze eerst hun privacy
moeten opgeven.
Vragen van het CEDAW-Comité
Alle reden dus om je druk te maken. Dat vond
het CEDAW-Comité gelukkig ook. Bij monde van CEDAW-lid Niklas Bruun kreeg de
minister hierover een kritische vraag. Het antwoord was dat dit nu eenmaal deel
uitmaakte van ons institutionele stelsel (‘our institutional organisation’). Maar
dat klopt dus niet. Dat zijn de momenten waarop je je realiseert hoe goed het is
dat we daar met ons allen zitten – met bovendien een goede internet verbinding.
Daardoor konden we snel even kortsluiten met Privacy First, onze Nederlandse privacy-waakhond NGO, en ter plekke
een factsheet (met geluidsfragment van minister Bussemaker) voor het Comité maken over hoe het wel zat. Het is namelijk helemaal geen deel van ons institutioneel stelsel. Het
is de Hoge Raad die dit heeft bepaald, daartoe aangezet door de minister van
binnenlandse zaken. Bij de invoering van het artikel over ‘ groepsactie’ in ons
Burgerlijke Wetboek was het juist de bedoeling van de wetgever om
civielrechtelijke mogelijkheden voor NGO’s te creëren om in het algemeen belang
te kunnen procederen, ook wanneer individueel belanghebbenden bij de
bestuursrechter terecht konden. De uitspraak van de Hoge Raad gaat juist in
tegen de oorspronkelijke bedoeling van de wet!
Het factsheet ligt inmiddels bij het Comité.
Nu hopen dat het Comité erop terug komt in haar Concluding Observations!
Marjan Wijers, lid van het schrijfteam van de
schaduwrapportage
Geen opmerkingen:
Een reactie posten